Dag 3 - Etappe Wetsinge - Groningen

12 februari 2023 - Zwijndrecht, Nederland

Na een weldadige rust en heerlijk te hebben geslapen begon onze dag weer met een overvloedig ontbijt. Er stond van alles op tafel, zelfgemaakte yoghurt, eieren, vier soorten zelfgemaakte kaas, jam, 3 soorten vleeswaren, beschuit, brood, broodjes en krentenbollen. Een stevig ontbijtje dus en ook hier werden de thermosflessen en broodtrommeltjes voor tussen de middag weer gevuld. Wat een fijne mensen waar we mochten overnachten. Na het ontbijt was het spullen pakken en rond kwart voor 10 (hartstikke laat dus, maar het was zo gezellig) gingen we op pad voor onze laatste etappe. Onze gastvrouw Marijke adviseerde ons om linksom te gaan, dan kwamen we langs het kerkje en konden we via het kerkepaadje naar de weg waarlangs we gisteren gekomen waren maar hoefden we niet langs de N-weg. Dat liep een stuk rustiger en veiliger. Zo gezegd, zo gedaan.

Terwijl we de op weg waren om de route weer op te pakken kwamen we ook de man weer tegen met z'n 3 kinderen en hij vertelde ons waar we de eerste rustposten konden vinden onderweg en wenste ons een fijne wandeling. We liepen weer door het mooie vlakke land en het zonnetje kwam door, het beloofde een mooie dag te worden. Eenmaal weer op de route hadden we de eerste 5 kilometer erop zitten voor we er erg in hadden. Bij deze rustpost (de stuurhut van een boot) hebben we even een bakkie genomen en onze thermoskan weer aangevuld met heet water. Je weet maar nooit.

Na de rustpost weer door naar het plaatsje Oostum, waar we even het kerkje en het kerkgemak bezochten want het is niks dat je onderweg drinkt, maar het moet er onderweg ook weer uit. Als je begrijpt wat ik bedoel. Even voorbij Oostum kwamen we langs een weide met schapen. Een van de schapen had volgens mij een joint op want die deed zo maf. Sprong met 4 poten tegelijk de lucht in en rende dan keihard heen en weer om dan vervolgens weer als een malloot te gaan lopen springen. Zelfs de andere schapen vonden hem een beetje vreemd.

Net voorbij de Dorkwerderbrug was een omleiding ingesteld en moesten we een heel eind langs de weg lopen. Iets wat niet zo prettig was want er werd daar knetterhard gereden en omdat er ook druk fietsverkeer was moesten we regelmatig de berm in. Eenmaal in Groningen liepen we via het Campusterrein weer naar de juiste route en kwamen we via het prachtige Noorderpark in het centrum van Groningen. Het eind was bijna in zicht. We moesten nog wel even doorstappen want we moesten voor 16.00 uur inchecken bij het spoor want anders moesten we wachten tot half 7 in verband met onze dalurenkaart. Dankzij onze laatste krachtsinspanningen waren we op tijd op het mooie station van Groningen en waren we op tijd voor de trein richting Den Haag. We moesten nu wel een keer extra overstappen maar dat was niet zo erg. In Zwolle moesten we overstappen op de Intercity naar Rotterdam CS maar omdat er heel veel mensen waren die naar ons mooie Rotterdam wilden konden we alleen nog zitplek vinden in een Stiltecoupé. Nou vraag ik je.......een Stiltecoupé, wie verzint zoiets? Uit meligheid hebben we tot Rotterdam allerlei onzin zitten appen naar elkaar en gelukkig mochten we in de Sprinter naar Zwijndrecht weer gewoon met elkaar praten. In Zwijndrecht stond Robin ons al op te wachten om ons naar huis te brengen na een paar geweldig leuke dagen in het Noorden des lands.

Volgende maand staan er weer een paar etappes op de planning. Dus hou deze reislogger in de gaten als je onze avonturen wilt volgen.