Dag 2 - Etappe Eenrum - Wetsinge

12 februari 2023 - Zwijndrecht, Nederland

Na een nacht met diepvriesvoeten die we maar niet warm konden krijgen, werden we beneden onthaald op een uitgebreid ontbijtje met zelfgemaakte vlierbessensap en zelfgemaakte jam. Lia had echt haar best gedaan. Als afscheid/herinnering aan haar logeeradres kregen we ook nog een leuke kaart voor in ons Pieterpad plakboek. Nadat onze thermoskannen weer gevuld waren met heet water en de boterhammen gesmeerd voor onderweg  namen wij afscheid van de allerliefste oude dame. Zij gaf ons de tip om over de kade langs de haven terug te lopen naar de kerk en daar de PProute weer op te pakken. Vlak voordat wij al kletsend het dorp verlieten kwamen we tot de ontdekking dat we helemaal vergeten waren om te betalen voor onze overnachting. Met het welbekende schaamrood op onze kaken wij als een speer even terug. Aangekomen bij Lia zei zij dat ze er zelf ook helemaal niet meer aan gedacht had omdat het zo gezellig was geweest.

Na dit kleine intermezzo weer terug op de route richting Wetsinge. Onderweg heel veel mooie plekjes tegen gekomen zoals jullie op de foto's wel kunnen zien. Met Winsum aan de horizon werden wij aangesproken door een heer op de fiets. Deze man stopte en vroeg ons of wij "Pieterpatters" waren, een vraag die wij uiteraard positief beantwoordde. Hij vroeg ons of wij geïnteresseerd waren in de geschiedenis van "het Hogeland" en of hij ons die mocht vertellen. Hij fietste nl. langs het PP om mensen die er interesse in hadden het verhaal te vertellen. Deze man, die in zijn werkzame leven Officier van Justitie in het hoge noorden was geweest, had uitgezocht dat de namen van de Groningse plaatsen een directe connectie hadden met het Noors. En dat als je Groningse namen zowel van mensen als van plaatsen vanuit het Noors vertaalde dat je er een hele andere kijk op kreeg. Echt heel interessant. Helemaal aan het eind van het verhaal kwam de moraal, het was gewoon een zieltjeswinner. Maar niet echt een vervelende. We kregen dus ook een mooi boekje van hem mee over het verhaal van Johannes en dat we dat konden lezen als we wilden. We hebben de beste man hartelijk bedankt voor zijn interessante verhaal en namen afscheid.

Net voor Winsum zagen we een leuk bord met een prachtig gedicht voor en over Pieterpatters. Daar moest natuurlijk ook even een foto van gemaakt worden. Nadat we verder gelopen waren kwamen we uit in een heel lief klein steegje dwars door het oudste stukje van Winsum en terwijl we daar liepen zagen we ineens in een schuur een Varken met een leren bikerjack en ook daar moest natuurlijk een foto van gemaakt worden. Uiteindelijk kwamen we in het centrum van Winsum waar 2 marktkramen stonden. Een ervan trok onze aandacht, het was de groenteboer die de toepasselijke naam "Pruim" had. Wij vonden dit heel apart. Bij de Bruna in het dorp even wat kaarten gekocht om te versturen en daarna neer gestreken bij Herberg "De Gouden Karper" voor een kop warme chocolademelk met slagroom en een heerlijke punt gebak. In de herberg kon ik gelijk m'n telefoon opladen en de kaarten schrijven en Annelies zat even te kijken of haar goed gelukt waren. Omdat we best wel snel gelopen hadden konden we wat langer blijven zitten dus ook een heerlijke kom Mosterdsoep werd besteld.  Dat er volgens mij alcohol in de chocolademelk gezeten moet hebben bleek wel uit het feit dat ik bij het pinnen m'n OV kaart wilde betalen en heel verbaasd reageerde toen hij het niet deed. Hoog tijd om weer verder te lopen en het hoofd weer helder te krijgen.

Vanuit Winsum ging het richting Wetsinge, waarbij we het leuke plaatsjes Garnwerd passeerden. Het zag er zo leuk uit dat wij toch even van de route afweken om het dorpje even te bekijken. Zo leuk al die kleine smalle straatjes met die lage huisjes. Alsof je drie eeuwen terug ging in de tijd.

Tegen 4 uur kwam ons eindpunt in zicht. Het plaatsje Wetsinge. Om daar te komen moesten we ook een km of 2,5 van de route afwijken maar het was zeker de moeite waard. Bijna op ons overnachtingsadres kwamen we een vader tegen die met z'n 3 kinders aan het spelen was. Hij had een prachtige schommel gemaakt in een boom en zo konden de kinderen van de ene kant van de sloot naar de andere kant van de sloot komen. Het deed ons denken aan onze eigen jeugd waarin we ook dat soort dingen uithaalden. Echt een stukje jeugdsentiment.

Aangekomen bij ons logeeradres werden we wederom hartelijk ontvangen en hadden we een schitterende kamer met eigen douche en toilet.  De gastvrouw ging gelijk thee en koffie maken terwijl wij even onze spullen een beetje reorganiseerden. NA de gezamenlijke theesessie zijn wij nog even naar onze kamer gegaan om even bij te komen van de toch wel lange wandeling, terwijl de gastvrouw Marijke ons avondmaal ging bereiden. We zouden boerenkool met worst krijgen maar dat was wel heel erg uitgebreid. Er was ook goulash van hazepeper, stoofpeertjes, gebakken uitjes en als toetje had ze een heerlijke monchou taart met aardbeien. Omdat we best wel een lange dag hadden gehad zijn we na het eten lekker naar onze kamer gegaan om lekker te douchen en daarna languit te gaan. Annelies ging nog even lezen en ik heb nog even "De slimste mens" gekeken en daarna zijn we lekker vroeg gaan slapen.