Onze eerste reisdag en de eerste kilometers op het Pieterpad

11 februari 2023 - Zwijndrecht, Nederland

Vandaag (8 februari 2023) starten Annelies en ik ons wandelavontuur. Het Pieterpad.

Vanmorgen werd ik om 5.58 uur opgebeld door Lia Pier, de dame van onze eerste overnachtingsplek. Deze dame is 85 jaar oud en zoals veel oude mensen vroeg op. Zij belde mij om te zeggen dat het OV niet rijdt in het Noorden en dat wij dus niet kunnen komen. Ik vertel haar dat ik dat allemaal geregeld heb via Pieterpad Vervoer en dat wij vanaf Winsum opgehaald worden met de auto door Rianne de Pater. Het mensje was helemaal blij en wenste ons goede reis.

Aangekomen in Groningen begon onze uitdaging. Een bus vinden die ons naar Winsum kon brengen. De berichten waren namelijk nogal tegenstrijdig. We gingen voor bus 163 omdat Arriva planner dat had aangegeven als alternatief. Echter Qbuzz planner gaf aan dat bus 163 niet reed en toen weer wel en toen weer niet. Gek werden we ervan. Gelukkig hadden wij 2 actieve supporters die op de achtergrond ons continue op de hoogte hielden van het wel en wee van het OV in Groningen. Dank daarvoor Nancy Kriek en Rianne de Pater.

Uiteindelijk, na drie kwartier blauwbekken, werd het bus 65 van Qbuzz die ons in een half uurtje naar Winsum bracht. Daar stond Rianne de Pater van Pieterpad Vervoer ons al op te wachten om ons naar Pieterburen te brengen. Een autoritje van 15 minuten en uiteindelijk kwamen wij om 15.15 uur aan in Pieterburen.

Eerst iets warms te drinken en te eten halen. Dat deden we in restaurant "Waddenweelde". We namen allebei een heerlijk glas warme chocolademelk met slagroom en een uitsmijter ham/. Wel moesten we de tijd in de gaten houden want we moesten wel voor donker aankomen in Eenrum en uiteindelijk begon ons Pieterpad avontuur om 16.15 uur. Eerste toch even stukje door Pieterburen, uiteraard wat foto's maken die elke Pieterpadwandelaar maakt en toen rap begonnen met wandelen want we moesten nog wel 5 km afleggen voor donker.

Wat een schoonheid onderweg. Mooie wijdse velden met de zakkende zon die voor schitterende luchten zorgde. Een brug zo hoog dat het gewoon eng was. Ook de eenden die we tegenkwamen kleurden oranje door de ondergaande zon, het was echt maf. Toen we tegen half zeven het dorpje Eenrum bereikte hadden we schitterende foto's van de ondergaande zon en was het even zoeken naar de juiste straat. Gelukkig had ik thuis de exacte locatie in m'n gpx route gezet zodat we niet al te lang hoefden te zoeken.

Bij Lia Spier werden de allerhartelijkst ontvangen en zij was heel blij voor ons dat we toch konden komen ondanks de OV staking. We kregen een lekkere kom thee en een flink stuk appeltaart. We hebben heerlijk zitten kletsen over van alles en nog wat en deze krasse oude dame bleek ook nog steeds flink sportief bezig. Uiteindelijk gingen we om kwart voor 11 naar bed met de afspraak dat we de andere ochtend om 8 uur weer beneden zouden zijn voor het ontbijt.

Tot zover de avonturen van de eerste dag Pieterpad.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl